I de allra flesta motorsporter så gäller det att komma fram först eller med bäst tid, i fallet drifting är det emellertid annorlunda. Visst spelar snabbhet också in i denna gren, men främst är det kontroll, stil, vinkel och linje som avgör vem det är som vinner. Sporten går ut på att med flit få sin bil att förlora fästet och sedan sladda genom kurvor så bra som möjligt.Sporten har sina rötter i Japan där Kunimitsu Takahashi är en av de främsta och första innovatörerna. Redan på 70-talet började han experimentera med olika tekniker och det dröjde inte länge innan sporten blev väldigt utbredd och uppskattad, både bland utövare och åskådare. Det dröjde dock till mitten av 90-talet innan fenomenet på allvar spred sig utanför Japan. Detta tog formen av en tävling som anordnades av den japanska drifting-tidningen Option i Kalifornien, USA. Sedan dess har sporten exploderat i popularitet och spridit sig till Jordens alla kontinenter.Det krävs mycket skicklighet för att kunna drifta framgångsrikt, och dessutom finns är specialmodifierade bilar vanlig förekommande. Först och främst så måste bilen i fråga vara bakhjulsdriven, annars är det näst intill omöjligt att med hjälp av överstyrning få bra sladd. Vidare så utrustas bilarna med en differentialbroms som gör att däcken kan få olika mängd kraft. Andra modifikationer brukar inkludera utrivning av ej viktig interiör och dylikt för att göra bilen lättare.De bilar som räknas som de allra bäst lämpade för drifting inkluderar:
- Nissan 200SX – Toppvalet för de flesta driftare. Med sin 1.8 liters turbomotor och 200hp så är den både stark och lätt att lära sig.
- Ford Mustang – Denna klassiska muskelbil må inte vara ett bra val direkt ur förpackningen, men med lite modifikation kommer detta monster galant glida genom kurvorna.
- Mazda RX7 – Mazdan är ökänt svårmanövrerad när det kommer till drifting men när du väl lärt dig att hantera den så är de få som kommer kunna hänga med i svängarna.