Många tycker det är onödigt dyrt att lämna in bilen på verkstaden. Andra anser att det är tråkigt att låta någon annan fixa det man själv vill fixa. Hur man än tänker är bilen en viktig investering i mångas liv och den behöver vara i toppskick för att man ska känna sig nöjd och säker. Mycket mekande går inte att göra själv i de moderna bilarna eftersom mycket av motorn är täckt av kablar och skydd. Men i äldre modeller kan man enklare komma åt viktiga delar som slits ned. Det finns faktiskt en hel del man kan göra själv, bara man beredd på att lära sig något nytt och bli lite smutsig.Är man inte någon stjärna i garaget men har intresse så kan man förstås börja med mindre avancerade projekt, men vill man bli duktig så får man ta saker steg-för-steg. De tips man får på forumet på Garaget.org är det klassiska ”learning by doing”. Alltså lära sig genom att testa sig fram, lära av misstagen och inte göra om dem.
Oljebyten och filter
Man borde lämna in bilen på service då och då för att byta ut olja och filter i motorn. Men, det går faktiskt att göra själv. Det bästa man kan införskaffa om man vill börja meka är en handbok som hänvisar till just din bilmodell. Dessa handböcker kostar lite grann men är en god investering. Oljefilter och olja måste bytas på speciella platser. Det är inte bra att göra det på gården eftersom den gamla oljan kan rinna mer på marken. Man vill fånga upp så mycket som möjligt av den gamla oljan. Om du tänker bege dig till en självservicehall är det bäst att kolla upp i förväg om de tillåter oljebyten i servicehallen.
Batteri
Ett gammal batteri an börja läka och det är aldrig roligt eller säkert att handskas med det. Ett trasigt batteri är farligt avfall och du måste göra dig av med det på rätt ställen. Bäst att ringa närmsta återvinningsstation och fråga vart man kastar dem. Ett batteri är relativt enkelt att byta själv. Det enda de ska tänka på är att jorda kablar och inte korsa kablarna så de kortsluts. Studera handboken noggrant innan du börjar röra kablarna.
Tändstift
Har man tur sitter tändstiften på lättåtkomliga ställen. I så fall kan du byta dem själv men var försiktig och som sagt, studera alltid handboken. Var försiktig när du jobbar så du inte skadar anslutningen.
Kamrem
Det går att byta själv men här vill vi varna för att felmonterade kamremmar kan förstöra hela motorn, så vandra långsamt. Kamremmen ska bytas vid olika tillfällen på olika bilar. Medan en äldre Ford kanske ska ha kamremsbyte var 8000:e mil ska en ny Mitsubishi Outlander inte bytas förrän vid 24000 mil. Titta i din servicebok som följer med bilen och se när det är dags. Här kan det också löna sig att kontakta en verkstad i förhand och höra hur besvärligt det är. Kamremmen kan vara svår att nå på vissa bilar och då är det inte värt det. Bättre att faktiskt välja verkstaden då.Behöver man införskaffa bildelar som ovanstående, eller andra så kan vi rekommendera Mekanika.se. Det blir oftast billigare att vända sig till en aktör på nätet än att gå till din lokala handlare.