SLC Racing
SLC är en förkortning och står för svenska långdistanscupen. Det är en tävling som kanske inte får så mycket uppmärksamhet i allmänhet, men faktum är att tävlingen är en av Sveriges största biltävlingar.
Flera klasser
I tävlingen finns idag fyra klasser: klass 1 där det handlar om bilar med upp till 2,5 liters cylindervolym och sugmotorer, klass 2 där större cylindervolym tillåts, samt turbobilar. Trimningsgraden är i dessa klasser i princip helt fri, men eftersom reglementet även innefattar reglering av vilka däck som får användas (standarddäck) och vilken bredd bilarna får ha, så krävs en god avvägning i byggandet av bilarna för att hitta balans mellan effekt och körbarhet.De två övriga klasserna är klass 4 där bilarna får köra med racingdäck istället för standarddäck samt klass 3 där rena standardbilar med chipstrimmade motorer på upp till 2 liters cylindervolym och standarddäck får deltaga.
Finalen en riktig utmaning
Det är finalen i SLC Racing Series som är den absoluta höjdpunkten på säsongen och där flest deltagare är med och kör. Det brukar kunna handla om upp till 48 bilar som deltager! I regel så har loppet körts på Mantorp och som ett 12-timmarslopp, men i årets serie så kommer finalen att gå av stapeln på Knutstorps bana i början av november.12 timmar låter kanske som en lång tid för en biltävling att pågå, men det är långt ifrån det längsta tidsspann som körs. Även tävlingar om 24 timmar körs, vilket gör det till en stor utmaning för förarna som kör. Dock så tillåts man bara köra två timmar i sträck och därefter vila en timme innan det är dags att åter sätta sig bakom ratten. I regel så måste man som team även göra minst 20 depåstopp under ett sådant lopp.